Dyer vervolg - Reisverslag uit Dyer, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu Dyer vervolg - Reisverslag uit Dyer, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu

Dyer vervolg

Blijf op de hoogte en volg Piet

22 Juli 2014 | Verenigde Staten, Dyer

Zondag 20 juli.
Vandaag een lekker rustige dag. We gaan om half elf naar de kerk, ongeveer 10 minuten rijden. Het is een Crossroads kerk van de CRC.
Vandaag is de eerste zondag na de vakantie bijbel school, die als thema had; 'weird animals'. Op het podium is nog een heel oerwoud te zien en de dienst start met een uitgebreid overzicht van wat er allemaal gebeurd is in de afgelopen week.
Ze hebben elke avond ongeveer tweehonderd kinderen gehad en er wordt nu enthousiast gezongen. Ook nu is het belangrijkste thema dat God van ons houdt, hoe verschillend (en vreemd) we ook zijn.

Na kerktijd gaan we al vlot eten en daarna is het tijd om ons in en bij het zwembad te gaan vermaken. En dat lukt best. Tegen een uur of half vijf komen zowel de ouders van Steve, als de ouders van Deanne. De ouders van Steve zijn dit jaar naar Europa geweest, waarin ook een reis per boot door Nederland zat. We hadden heel wat te bepraten. Het was erg gezellig. Het diner werd voor een deel door mij verzorgd, dat waren de Frietjes. Verder waren er lekkere worstjes enz. Speciaal voor Harmannus en mij hadden LaRae en Jennifer, die ook overgekomen was, pasta gemaakt met veel kip erin. Dat hadden ze eerder een keer bij ons thuis gemaakt, maar daar zat zo weinig kip in dat Harmannus en ik om de kip moesten vechten. Erg leuk.
Ook de avond was verder lekker rustig. Trudy had last van kiespijn en we zouden daarom de volgende dag bij de tandarts langs gaan.

Maandag 21 juli.
Lekker uitgeslapen vanmorgen. Om half elf moesten we bij de tandarts zijn maar het kostte wat moeite om het te vinden. Uiteindelijk kwamen we om kwart voor elf aan. We moesten eerst een lang formulier invullen aan twee kanten en nog een tweetal verklaringen. Hetzelfde als wat je zou moeten doen als je daar voor het eerst patiënt wordt.
Eerst moesten er foto's gemaakt worden, daarna kwam de tandarts zelf en moest er nog een foto gemaakt worden. De tandarts kon niet echt wat vinden, maar besloot een vulling te vervangen waar een gat in zat dat toch gevuld zou moeten worden. Trudy kreeg een antibiotica kuur voorgeschreven omdat de holten wellicht de pijn zouden kunnen veroorzaken. Nadat we onze creditcard hadden getrokken en 340 Dollar armer zijn, gaan we nog even bij de apotheek langs en daarna terug naar huis, het is inmiddels bijna half twee. Tijd om ons verder te vermaken bij het zwembad en de hottub. Een lekker relaxte dagje verder.
Na het eten gaan we naar Noëlle Groen, die op zo'n 20 minuten afstand woont. Het is leuk om haar terug te zien en kennis te maken met Max, haar man en hun zoontje Holland te zien. Holland is vernoemd naar de machines die Max in zijn werk en bedrijf gebruikt en Noëlles verblijf in Nederland. Holland is inmiddels 9 maanden.
Het was erg gezellig, we hadden heel wat bij te praten. Tegen half elf zijn we weer terug

Dinsdag 22 juli.
Om kwart over 8 vertrekken we met de ouders van LaRae en een vriendin.
We gaan eerst even bij het nieuwe huis langs om een kleur voor de vloer uit te zoeken.
Daarna gaan we de snelweg op. We gaan naar Shipshewana, najaar de vlooienmarkt, midden in het gebied van de Amish.
We komen tegen half elf aan, maar daar is het inmiddels half twaalf.
Onderweg zagen we al verschillende buggies rijden met Amish mensen er in en bij de markt is een parkeerplaats, speciaal voor de buggies.
Op de markt worden ook de nodige kramen bezet door de Amish, die zijn te herkennen aan hun witte hoedjes en de getrouwde mannen aan hun lange baarden. De vrouwen lopen allemaal in eenvoudige jurken.
Na de markt kijken we nog even rond in het dorp en maken daarna nog een tour over het platteland. We zien dat de Amish over het algemeen in mooie huizen wonen. Ze hebben geen stroomaansluiting. Bij een van de boerderijen zien we een oude stoommachine die voor aandrijving gebruikt kan worden.
Bij sommige boerderijen met koetsjes, zien we ook auto's staan of zelfs motorboten. Sommigen worden ook in auto's naar en van de vlooienmarkt gereden.
Het is leuk om te zien hoe men zich in de koetsjes tussen het andere verkeer mengt.
We gaan nog even bij een zaak langs waar ze puppies verkopen.

Daarna gaan we naar Das Dutchman Essenhaus in Middlebury, een heel groot restaurant waar veel van de vlooienmarktgangers gaan eten. We kiezen voor de familystyle, wat betekent dat we allemaal dezelfde gerechten krijgen, waarvan we zoveel als we willen, kunnen eten. Na het toetje nemen we nog even een kijkje in de bakkerij en gaan dan weer op huis aan.

We zijn tegen half acht thuis en gaan dan nog even lekker zwemmen, want het is nog heel erg warm, 31 graden. Het was de hele dag erg warm. Toen we bij het restaurant vertrokken was het 34 graden. Het was tot dusver onze warmste dag en voor hier bleef het extreem lang warm. Ze verwachten onweer voor vannacht. We gaan tegen elf uur op bed en morgen op tijd er ui.