In California - Reisverslag uit Hanford, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu In California - Reisverslag uit Hanford, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu

In California

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet

15 Juni 2015 | Verenigde Staten, Hanford

Zaterdag 13 juni.
Vandaag gaan we echt naar een andere omgeving, de vallei van Californië. We verlaten Ridgecrest en we besluiten om niet via de Highway te gaan maar dwars door de bergen, het gaat hier om de uitlopers van de Sierre Nevada. We gingen door een prachtige omgeving met heel veel prachtige Joshua Trees.
We gingen eerst de bergen op tot aan Lake Isabelle. Het meer staat heel erg laag. De bomen die ooit onder water zijn komen te staan toen het stuwmeer ontstond, zijn weer boven gekomen. De stuw werkt niet eens meer. Een voorbode van wat ons te wachten staat. Een zeer droge omgeving.

Na het meer gaan we naar de 155, die ons uiteindelijk naar de Freeway 99 voert. Deze weg klimt nog veel verder omhoog. Er is geen recht stukje en vervolgens gaat het nog een keer weer naar beneden. Hele scherpe bochten met af en toe een flinke haarspeldbocht. Op een gegeven moment wordt het zelfs Trudy genoeg. We stoppen even om wat lucht te happen.
We naderen de randen van de Siërra's en komen in een gebied waar het ontzettend droog is en nog steeds heuvelachtig. Deze bergen zijn helemaal bruin, al sinds jaren, want het is al jaren veel te droog. Er is nauwelijks regen gevallen.

We rijden nu nog een eind door de Valley. Het is hier helemaal vlak. Er groeien veel fruitbomen, die vragen dus veel irrigatie. Waar boeren bezig zijn zie je enorme stofwolken. De temperatuur komt alweer boven de 100 graden Fahrenheid. (38 Celsius)

Tegen half twee komen we aan bij de familie de Hoop waar we weer hartelijk ontvangen worden. De rest van de dag gebruiken we vooral om weer bij te kletsen. Het is veel te warm om buiten te zitten. Pas later op de avond als er wat wind is gekomen zitten we buiten. Tegen elf uur gaan we op bed. De jongens zijn dan nog uit met de kinderen de Hoop en de Jong en anderen in Hanford.

Zondag 14 juni.

We staan op tijd op. De familie de Hoop moet om half negen in de kerk zijn in Visalia. Wij gaan naar de kerk met de familie de Jong, omdat de de Hoop's na kerktijd op familiekamp gaan aan de kust.
We ontmoeten de familie de Jong vlak voor kerktijd. Fijn om elkaar weer te zien, het is alsof we niet weg zijn geweest. We hebben een preek van ds. Sikkema. Na de dienst praten we nog met een aantal mensen, onder andere die we vorig jaar ontmoet hebben op de bruiloft. We zien de ouders van Kelsi Kempers en van Jilane.
Na kerktijd gaan we met de familie de Jong naar huis. Ook hier hebben we weer heel wat bij te praten. We ontmoeten Tim, de vriend van Sarena.

Na het eten gaan de ouderen lekker bij het zwembad zitten en wat zwemmen. De jeugd gaat op stap en gaan wat racen met de racer, een open auto bedoeld voor ruig terrein.
Ze ontmoeten wat jongelui uit Nederland die een truc hebben gekocht. Ook Gerard en Harmannus mogen daar wat in rondcrossen.

We zullen morgen op stap gaan met elkaar. Iedereen weet wat er gaat gebeuren, behalve Sarena. Het blijft nog even spannend.

Verslag uit: Verenigde Staten, Hanford

Amerika 2015

We vliegen op Salt Lake City. We dat zijn Piet en Trudy en Harmannus en ook Gerard gaat deze keer mee. Vanuit Salt Lake City gaan we voor de eerste overnachting naar Heber City. Vandaaruit reizen we de volgende dag door naar Green River. Vanuit Green River hopen we een bezoek te brengen aan Arches, Moab en Canyonlands. Op maandag de 8ste juni gaan we verder naar Cedar City en onderweg bezoeken we Capitol Reef. Vanuit Cedar City willen we Brice Canyon bezoeken en de omgeving verkennen. We verblijven daar in een vakantiehuis van de familie van Sarena. Op donderdag reizen we naar Las Vegas waar we de avond en nacht doorbrengen, voordat we de volgende dag Death Valley bezoeken. We rijden Death Valley helemaal door en bekijken nu ook het Noordelijke deel. We zijn daar nog niet eerder geweest. We gaan vervolgens richting Hanford en Visalia en maken een tussenstop in Ridgecrest. De volgende dag, zaterdag de 13e gaan we naar de familie de Hoop en dan zondags naar de familie de Jong, waar we tot dinsdagmorgen blijven. We gaan dan door naar de kust en verblijven daar een paar dagen in het vakantiehuis van een oom en tante van Catrina. Vrijdags gaan we via San Francisco, waar we tante Kitty bezoeken richting Lake Tahoe. Voor we daar aankomen overnachten we nog in Manteca. Op zaterdag 20 juni naar Lake Tahoe, een echt vakantieoord. We blijven hier tot woensdag zodat we voldoende tijd hebben om de omgeving te verkennen.
Op Woensdag rijden we door naar Boise voor de trouwerij van Jennifer van der Hoek op vrijdag de 26ste. Maandag gaat de reis verder naar Salt Lake City. Hier hebben we nog tot woensdag om de stad en omgeving te verkennen. We gaan dan op woensdag 1 juli weer terug naar huis en hopen tegen 11 uur weer op Schiphol aan te komen.