Meer kleuren in Valley of Fire - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu Meer kleuren in Valley of Fire - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu

Meer kleuren in Valley of Fire

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet

07 November 2013 | Verenigde Staten, Las Vegas

Donderdag 7 november

Om ongeveer 8 uur rijden we weg van ons appartement richting Las Vegas. Halverwege slaan we af naar the Valley of Fire, een staatpark waar van beschreven was dat het ontstaan te vergelijken was met de rode rotsen bij Sedona. Toch maar even gaan kijken. Er zijn langs deze weg veel waarschuwingen dat er water op de weg kan staan vanwege stromen die over de weg lopen. In plaats van asfalt ligt daar beton. En warempel we komen nog bij een waar we door het water (10 centimeter) moeten. Bij een aantal staat een peilstok, die meet tot 6 feet (1.80 meter).

Als we bij de ingang van het park komen dan blijkt dat we bij een selfpay station zijn, dat wil zeggen dat het entree geld in een envelop moet stoppen en die in een gleuf moet doen. Op de envelop moet je het kenteken van je auto zetten. De entree is 10 Dollar maar we hebben alleen biljetten van 20 en 50. Er komt net nog iemand aan maar die heeft maar 1 biljet van 10 Dollar. We doen dan twee enveloppen bij elkaar in met 20 Dollar van mij en wij krijgen 10. Erg handig.

Het park overtreft alle verwachtingen. De kleuren van het vuur blijken niet alleen rood te zijn, maar ook geel, paars, oranje, zwart enz. Het is werkelijk fantastisch om te zien. Ook heel mooi is om te zien dat de kleuren abrupt kunnen overgaan van rood naar geel.

We zien hier ook nog weer een paar berggeiten, nadat Trudy de omgeving had afgespeurd naar levende wezens. In de bergen ontdek je ook van allerlei vormen. Zeker nadat we naar de Olifant rots waren geweest, leek het of overal olifanten waren. Bij het bezoekers centrum is een opname team bezig om mode foto’s te maken van een Japanse jonge dame. Ze trekt alleen een vriendelijk gezicht als de foto gemaakt wordt. Lijkt me ook geen leuke klus met al die toeristen om je heen. We mogen geen foto’s maken, maar ja…..

Aan het eind van de weg lopen we een trail rond de witte domes. Ook hier allerlei kleuren variërend van bijna wit tot roze en geel. Het is behoorlijk warm, hoewel het licht bewolkt is. De temperatuur is eigenlijk maar zo’n 21 graden maar het voelt veel warmer. Na deze trail doen we nog verschillende korte stops en lopen nog de Mouses Tank. De betekenis is niet helemaal duidelijk geworden, maar aan het eind van de trail, waar rotsen de weg blokkeren, is wel een gat in de rotsen waar water in staat. Misschien dat de muizen daar in vallen.

We rijden weer een eind terug en slaan dan af naar Lake Mead, een prachtig route binnendoor naar de Hoover Dam. Ook hier rijden we door een prachtig gebied. Onderweg slaan we even af voor een blik over het meer. Bij Las Vegas beach bekijken we even de overview over een deel van het meer. Als we uitstappen, scharrelt er een Coyote rond, een beetje te vergelijken met onze vos, maar iets groter.

We rijden nu eerst door naar Boulder City, want ik moet eerst even tanken. In Boulder City staan langs de weg waarschuwingsborden voor overstekende berggeiten en we zien inderdaad op een groen grasveld een grote groep met berggeiten. Waarom zou je ook moeilijk doen als het makkelijk kan ? Vandaar dat we zo weinig berggeiten in de bergen zien.

Als we na het tanken weer op de snelweg zitten naar de Hoover dam dan zie ik dat de tankdop nog open staat. Bij de eerst gelegenheid maar even dichtklappen. Dan zien we een bordje staan met Security check bij de ingang van de Hoover Dam. Om de hoek maar even stoppen, maar we zien ook de security check al… En inderdaad na de vraag waar we vandaan komen, de vraag waarom ik even stopte en uitstapte. Uitgelegd en een preek aangehoord dat dat niet handig was vlak voor een security check. Klopt, klopt…. OK, rij maar verder.

De Hoover dam is inderdaad bijzonder indrukwekkend. Hij ligt op de grens tussen Arizona en Nevada. We kwamen binnen vanuit Nevada, daar hadden we al een uur cadeau gekregen, omdat het een uur eerder was dan in Utah waar we vandaan kwamen, maar in Arizona was het weer een uur later. In de korte tijd dat we daar waren, zijn we verschillende keren de tijdgrens over gegaan. In Nevada was het al rond vijf uur donker.

We hebben in Boulder City even boodschappen gedaan en vervolgens naar het hotel gereden. Vanaf een heuvel zagen we opeens Las Vegas liggen. Wat een zee van licht. En wat een drukte, wat een verkeer. We vinden het hotel gemakkelijk en checken in, we gaan nog even eten en relaxen dan nog wat op onze kamer.