De gekte van Las Vegas - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu De gekte van Las Vegas - Reisverslag uit Las Vegas, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu

De gekte van Las Vegas

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet

09 November 2013 | Verenigde Staten, Las Vegas

Zaterdag 9 november.

Vandaag dan de strip in Las Vegas. We slapen een beetje uit en gaan dan om half elf naar de strip. Vanaf ons hotel is het ongeveer een kwartier lopen naar de strip via West Tropicana Avenue en dan zijn we bij New York New York. Een aantal grote wolkenkrabbers uit New York zijn er nagebouwd, waaronder het Empire State building en ook het Vrijheidsbeeld is aanwezig.

Het is prachtig weer om in de stad te wandelen, de zon schijnt volop en het is ontzettend druk. We wandelen noordwaarts over de strip en kijken onze ogen uit naar alle pracht en praal. We komen voorbij de Eiffeltoren die hier in al zijn glorie staat, als is het formaat dan slechts de helft van de toren in Parijs.

Voor het grote Bellagio hotel zien we de fonteinen, die op de maat van de muziek hun dans uitvoeren en af en toe met een geweldige knal een heel hoog punt bereiken. We steken over naar Caesars Palace, een hotel, een enorm complex, waarin allerlei reproducties van Romeinsbeeldhouwwerk te zien zijn. Er zijn enorme zalen met gokautomaten. Verbijsterend om te zien hoeveel mensen daar aan allerlei machines zitten te gokken, of een spelletje Poker spelen. Heel bijzonder is dat er in de speelzalen gerookt mag worden, wat ook veelvuldig gebeurt. Hoeveel mensen zullen hier berooid vandaan komen ? Er zijn grote winkelcentra, waarin men een eigen wereld gecreëerd heeft, doordat er boven de winkels een lucht op het plafond gemaakt is. Door met het licht te werken, verandert het idee van de tijd van nacht naar dag of andersom. Eigenlijk heel irritant.

We zoeken de Applestore in het winkelcentrum Forum Shops, in het hotelcomplex. Hier koopt Harmannus de nieuwe I-pad air. Via een hele luxe HenM en via roltrappen, die in plaats van recht, in een bocht naar boven lopen gaan we richting de uitgang, maar eerst probeert iemand Trudy nog even een soort rimpelcamouflagespul probeerde aan te smeren. Nadat ze iets onder een oog gesmeerd had en Trudy aangaf dat ze geen belangstelling had, zou ze haar weer laten gaan, waarop ik aangaf dat ze nu het andere oog ook nog moest doen, omdat Trudy anders toch de hele dag er wat raar bij zou lopen. Nou dat kon dan ook nog wel. Oeps… dat koste bijna 99 Dollar. Nog even bij de Sony langs, de nieuwste Sony 4D televisie bekijken. Erg indrukwekkend, maar wel een beetje griezelig reëel beeld.

We gaan naar Venetië, waar de grachten zijn nagemaakt en een grote toren en andere gebouwen. Er zijn gondeliers die je luid zingend door de grachten varen. Het enige verschil met Venetië is dat ze niet echt gondelen, maar worden voortbewogen door kleine motortjes. Men is druk bezig met het voorbereiden van allerlei evenementen voor de kerst, die vanaf half november van start gaan. Het zal dan helemaal wel een gekkenbende zijn.
Tussendoor zien we overal Walt Disney figuren lopen en worden allerlei acts uitgevoerd door figuren als Batman en mensen verkleed als Transformers.

We lopen verder naar de Noordkant van de strip en komen nog voorbij Treasure Island, waar vaak een spectaculaire show, the sirens of TI wordt opgevoerd. Deze is echter tijdelijk buiten bedrijf. Naast andere hotels zien we ook nog een kleine Cathedraal, the Guardian Angel Cathedral. We komen uiteindelijk bij de Stratosphere tower uit, ook een onderdeel van een hotelcomplex. We gaan hier 350 meter naar boven en hebben een prachtig uitzicht over de stad. De zon is net achter de bergen verdwenen als we boven komen en we wachten tot het donker wordt. Dit gaat al vrij snel. We hebben nu een prachtig zicht op de verlichte stad. Er zijn verschillende vormen van vertier mogelijk op de toren, van abseilen, tot ronddraaien in een zweefmolen op 350 meter hoogte, tot het afgeschoten worden, maar op tijd tot stilstand komen of het met een forse snelheid omhoog geschoten worden om vervolgens in een vrije val naar beneden te gaan. Dat laatste gebeurt op de top van de toren.

Omdat we inmiddels aardig kapot zijn van het de hele dag aan een stuk lopen, kopen we voor de terugweg een kaartje voor de bus, waarmee we op en af kunnen stappen. We bekijken nog de fonteinenshow en lopen nog een eind en stappen dan weer op tot de Tropicana boulevard en lopen terug naar ons hotel. Onderweg nemen we nog even wat te eten mee.

De verbazing dat iets dergelijks nog steeds bestaat, is gebleven. Vanavond was het ontzettend druk op de weg. Er rijden honderden taxi’s af en aan en het is zwart van de mensen. Zowel op straat als in de gebouwen. In de hotels is het een komen en gaan van gasten. Van de duizenden gokplaatsen, zijn er wel heel veel bezet. En er worden nog steeds nieuwe hotels bijgebouwd. En er rijden ook wel hele veel dure auto’s rond. Op de toren van Dubai na, overtreft de gekte van Las Vegas die in Dubai toch wel is mijn indruk. Het een keer gezien te hebben is toch best wel leuk.