Verder feesten, familiebezoek en Highway 101 - Reisverslag uit Morro Bay, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu Verder feesten, familiebezoek en Highway 101 - Reisverslag uit Morro Bay, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu

Verder feesten, familiebezoek en Highway 101

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet

29 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Morro Bay

Zaterdag 26 Oktober.
Vanmorgen om half acht de wekker af laten lopen, om op tijd voor het ontbijt te kunnen zijn. Bleek eigenlijk niet de moeite waard te zijn. Het bestond slechts uit een kop koffie en een verpakte koek. Die waren gisteren ook nog beschikbaar, dus eigenlijk hadden we niets gemist. Maar goed we zijn zelfvoorzienend, dus gewoon verder gegaan met ons eigen ontbijt. Nog even naar de bakker geweest om brood te halen en daarna naar de familie de Hoop, de ouders van Helia om het feest voort te zetten. Het is ongeveer 20 minuten rijden. Vanaf de grote weg moeten we linksaf volgens de TomTom. Blijkt een onverharde weg te zijn. Goed te doen, maar we laten grote stofwolken achter ons. Later horen we van de vader van Helia, dat ze erg veel last hebben van de droogte. Het is al een paar jaar veel te droog en ook nu hebben ze geen regen. Het waterpeil van het grondwater is al gezakt van 30 naar meer dan 75 meter. De pompen halen maar de helft van het water naar boven. Het is overal ontzetten droog en er zijn grote stofwolken te zien als men aan het werk is op het land.

Er is al aardig wat familie aanwezig. Opa en Oma de Hoop uit Oregon zijn er met hun grote camper en er is nog een camper met familie. Gedurende de dag vertrekken er familieleden en komen er anderen weer aan. Er zijn spelletjes te doen en we kletsen heel wat af. Tussen de middag is er soep met broodjes. We maken een rondleiding over de boerderij, met 1200 koeien. Het overgrote deel van de koeien loopt buiten in grote loopstallen. Er zijn daken die bescherming bieden tegen de zon. Er worden 36 koeien tegelijk gemolken, twee keer per dag. Hiervoor zijn een aantal Mexicanen in dienst.
In de tuin zien we onze eerste kolibries vliegen, dat zijn hier gewoon voorkomende vogels. Het weer is heerlijk vandaag, het is 26 graden, nog erg warm voor de tijd van het jaar.

We voelen ons echt een deel van de familie, het is erg gezellig en als we in de loop van de middag weg willen gaan wordt ons gevraagd om ook nog voor het eten ’s avonds te blijven. Uiteindelijk wordt het zo 9.00 uur voor we vertrekken, na van iedereen afscheid hebben genomen, in het bijzonder van degenen die we zondags niet meer zullen zien. Zo ook van Catrina, de zus van Helia, die morgen weer afreist naar Iowa, naar Dordt College. Catrina komt volgend jaar met het Spice program naar Zwolle.
Al met al een gezellige dag vandaag zo te midden van de familie.

Zondag 27 oktober.
’s Morgens om half zeven loopt de wekker af en om twintig voor acht zitten we in de auto om naar de kerk te gaan, die om 8 uur begint. We hebben een fijne dienst, die in het teken staat van mission in India. Na kerktijd zouden we naar een oom en tante van Helia gaan. Eerst verandert dat in de boerderij van oma de Jong, maar dan wordt het toch de boerderij van Oom Bert en Tante Mindy. Maar eerst is het koffie drinken bij de kerk. Een van de ooms biedt ons aan om vooruit te rijden naar de boerderij, maar hij blijft nog praten en omdat we het adres hebben besluiten we om op de navigatie te gaan. Na zijn 15 mijl geeft de navigatie aan dat we er zijn, maar dat is net tussen twee boerderijen. We rijden even door maar bij de volgende boerderij met nummer 92 1 staat nog helemaal geen auto en er is niemand te zien. Wij moeten bij nummer 9231 zijn, maar het derde cijfer ontbreekt op de postbus. We rijden eerst een stuk terug, maar er is niet anders wat er voor in aanmerking komt. We komen nadat we hadden overwogen weer terug te rijden naar de kerk, weer bij dezelfde boerderij terecht. We besluiten maar eens aan te bellen en dan…. doet inderdaad de tante van Helia open. De anderen zullen ook zo komen, maar moesten eerst nog wachten op de zondagsschool en sommigen zijn nog even naar huis gegaan om zich om te kleden. Gelukkig zijn we niet teruggereden. We hebben een gezellige morgen verder met een groot deel van de familie. Ook de ouders van Daniel zijn aanwezig. We eten met z’n allen van een hele grote zalm, die door een van de neven gevangen is en lekker op de barbecue is klaar gemaakt. Er hebben wel tussen de 40 en 50 man van gegeten. Om een uur of drie is de meeting afgelopen en gaan we terug naar de ouders van Helia.

We kijken nog even bij een veld met katoen. Het is prachtig om te zien hoe de katoen groeit en bloeit. De volgende dag zullen we nog zien dat veel katoen al geoogst is. Meer naar het Noorden wordt nog veel meer katoen verbouwd.

We drinken nog gezellig thee bij Art en Elly, samen met Roger Rich, met zijn vrouw en haar zus en oom Jack. Om 6 uur gaan we naar de kerk in Hanford met z’n allen in de grote Suburb, met z’n negenen. Er is een speciale dienst in het kader van de Hervormingsdag (31 oktober). Zelfs een verklede Luther voert het woord. Na afloop weer koffiedrinken, nog even mee naar huis en tegen kwart voor toen terug naar het hotel. De auto werd nog even volgeladen met allemaal overgebleven fruit van de bruiloft. We kijken nog even op internet hoe het staat met de storm, die in Nederland wordt verwacht. Ook in Visalia is het hard gaan waaien, een goed teken. Waarschijnlijk is er ander weer op komst.

Maandag 28 oktober.
En inderdaad de volgende dag, vlak nadat we zijn vertrokken, begint het te regenen. We hebben af en toe flink wat regen, maar om een uur of tien is het weer helemaal droog. We hadden gepland om om 12 uur bij Oom Kor en tante Kitty te zijn en vertrekken rond 8 uur, volgens google maps moeten we het in 3 uur 20 minuten kunnen doen maar als we op de TomTom kijken, blijkt het 8.56 minuten te zijn. Dat moet nog net haalbaar zijn. We vertrekken dus vlot en om wat ruimte in te bouwen rijden we toch iets harder dan toegestaan. We zien (hopen we) nog net op tijd een politieauto de snelheid checken. Op een gegeven volgen we toch google maps, zoals voorbereid, door via Los Banos te gaan.

We krijgen meteen 8 strafminuten van TomTom en zijn de opgebouwde voorsprong weer kwijt. We bouwen echter met gemak weer een voorsprong op van ongeveer een half uur. We houden nog even een stop op een View Point, met overzicht op een van de grootste landbouwgebieden van de wereld, mogelijk gemaakt door een stelsel van irrigatiekanalen. Even later leveren we nog meer van de opgebouwde voorsprong in, doordat er een vrachtwagen in de berm beland is, even later zien we de oorzaak, namelijk een gekantelde vrachtwagen. In San Francisco is het behoorlijk druk op de weg, ook op de wegen met 6 rijbanen.

Uiteindelijk komen we om 10 voor twaalf aan bij Oom Kor en Tante Kitty. We worden hartelijk ontvangen. Even later komt nog een kleindochter, Maureen. De tijd vliegt om. Om een uur moet Oom Kor naar het ziekenhuis voor onderzoek en vertrekken wij weer.

We gaan weer naar het Zuiden. We gaan richting Monterey, aan de kust. We maken een rondje over het schiereiland van Monterey en gaan daarna over Highway 101 verder zuidwaarts. Het is een prachtige weg. Hij kronkelt helemaal bij de zee langs en gaat steeds omhoog en weer naar beneden. Ik kan het niet nalaten om regelmatig even te stoppen om een foto te nemen. Tegen half zes komen we op een plek waar een grote groep Zee olifanten op het strand ligt en in zee zwemmen. Een prachtig gezicht, het zijn echte ruziemakers. De Highway 101 is echt een prachtige weg om te rijden. We hebben er echt van genoten. Tegen half zeven waren we bij ons hotel in Morro Bay. Het was een lange rit van zo’n 450 mijl/ Na het eten, het verslag bijwerken, nog even de reis van morgen voorbereiden en dan maar weer op bed

• 31 Oktober 2013 - 11:51

Tom:

Hi Piet,

Erg mooi daar bij Highway 101 en Monterey, de foto's komen nog?

Tom