Van Phoenix naar Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu Van Phoenix naar Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Piet Krieke - WaarBenJij.nu

Van Phoenix naar Flagstaff

Door: Piet van der Krieke

Blijf op de hoogte en volg Piet

01 November 2013 | Verenigde Staten, Flagstaff

Vrijdag 1 november

Vandaag begon met een mengeling van teleurstelling en opluchting. Het zwembad bleek namelijk pas om negen uur open te gaan en wij waren er al om kwart over zeven. Teleurstelling omdat we onszelf zo ver hadden gekregen om te gaan zwemmen. Opluchting omdat het toch wel een beetje koud was. Dus eerst maar douchen en toen vol verwachting naar het ontbijt. Dat was toch wel een verrassing. Er was brood, jus ‘d orange, jam en zelfs de beloofde pannenkoeken. Een druk op de knop en er komen na een poosje twee pannenkoeken uit een automaat. Niet gek dus. Vervolgens eerst bij de Walmart wat boodschappen ingeslagen.

Daarna richting Flagstaff. Eerst zien we onderweg nog heel veel cactussen, van die lange hoge. Daarna komen er een groot aantal kleine cactussen bij en op een gegeven moment zien we bijna geen cactussen meer.
Bij een viewpoint hebben we een prachtig uitzicht over de bergen. Op de parkeerplaats staat een heel bijzondere camper, een oude schoolbus, met boven op het dak een volkswagenbus.

Bij de 179 gaan we richting Sedona. We gaan door het Red Rock Ranger District met het Cocino National Forest. Een prachtig gebied met rode rotsen in hele mooie vormen. We gaan eerst naar het Red Rock Ranger station om wat informatie te halen en een parkeerkaart te kopen, maar een vriendelijke meneer vertelt ons dat we geen kaart hoeven te kopen als we niet echt bij de auto weggaan. Dat scheelt weer vijf dollar. Hij geeft vervolgens ook nog allerlei informatie over mooie plekken waar we even kunnen stoppen.

We gaan verder en komen als eerst bij een prachtig uitzicht op rotsen waarvan een de naam de Bell draagt, vanwege zijn vorm. Vervolgens zien we het Court house, een hele statige berg. Als we de chapel road oprijden komen we bij een kapel die gebouwd is op twee rotsen, een kapel met hele grote ramen, die uitzicht bieden op de bergen. In de bergen zien we ook een arend kop, die lijkt te zijn uitgehouwen, maar toch natuurlijk ontstaan is.

Verder naar een berg die ze Snoopy noemen. Het lijkt net alsof er een ventje op de rug naar de lucht ligt te kijken. In het stadje bekijken we een aantal galerieën. Er is een bij waarin hele dure beelden staan, waarvan ene van 38.000 dollar. Het vliegveld van Sedona is gebouwd op een soort tafelberg. Vlak naast het vliegtuig is ook een hele mooie plek met een prachtig uitzicht op een vallei met op de achtergrond de bergen.

We gaan naar de Upper Red Rock Loop Road en komen bij een klein riviertje waarin de bergen in de vorm van een Kathedraal, prachtig weerspiegelen. Ook genieten we van de prachtige herfstkleuren. We gaan weer richting Sedona en lopen een eind de Soldier Pass Trail. We komen daarbij langs ene zogeheten Zinkhole, een plek waar een heel stuk van een rots zomaar in de grond is gezakt, wel een meter of twintig diep. Iets verderop zien we heel hard gesteente, met een aantal gaten die daar door het water in gevormd zijn.

Tegen vijf uur gaan we richting Flagstaff, over een prachtige weg door een kloof. De weg kronkelt zich naar boven via een groot aantal haarspeldbochten en komt uiteindelijk uit op een hoogte van meer dan 1800 meter en Flagstaff ligt op bijna 2100 meter. Bij het hotel (Aspen) aangekomen krijgen we twee prachtige kamers met Kingsize bedden, met elk een eigen badkamer. Daar kunnen we het wel uithouden tot maandag. We vragen, wijs geworden door de ervaring van vanmorgen, hoe laat het zwembad open is. Het zwembad is vanwege het seizoen dicht !!. We hadden inderdaad ook al het idee dat het hier aardig koud is. Toen we aankwamen was het maar tien graden en langs de weg werd er al gewaarschuwd voor ijs. ’s Avonds gaan we eten bij de Griekse keuken in een restaurant een eindje verderop en daarna weer terug naar onze kamers.